Tack vare programvara som kan upptäcka om en besökare använder en reklamblockerare kan webbplatser nu skicka meddelanden till sina besökare om att stänga av blockeringen eller helt enkelt själva blockera sitt innehåll för besökaren.
Oroliga publicister vänder sig allt oftare till startups som ger dem möjlighet att upptäcka och se igenom reklamblockerare, såsom Sourcepoint och Pagefair.
Läs även: Secret Media kan slå ut alla reklamblockerare som AdBlock Plus
Ett exempel är The Washington Post som trappar upp sitt försvar genom att aktivt slå tillbaka på reklamblockerare. Tidningen testar en funktion som stoppar läsare med reklamblockerare från att titta på en artikel tills de går med på att registrera sig för ett nyhetsbrev eller en prenumeration.
Även i Sverige ser vi försök från olika företag. Här är några exempel som vi skrivit om tidigare:
Så här minskar TV4 användandet av Reklamblockerare
SVD är återigen adblock-vänlig
DN.se uppmärksammar Adblock
Om du vill fördjupa dig i ämnet ska du läsa alla artiklar vi författat om reklamblockerare. Läs alla artiklar här.