Eyeo, företaget bakom reklamblockeraren Adblock Plus har nyligen listat de företag som numera ingår i en kommitté tillsammans med dem för att ta fram godkända annonser.
Acceptable Ads Committee (AAC) har till syfte att godkänna annonsformat och annonser som ska släppas igenom när en användaren har Adblock Plus i sin webbläsare.
Enligt flera i branschen är det här lika med att sitta i en styrgrupp för Somaliska pirater och besluta om vilka skepp som ska få fri lejd.
För första gången ska man nu också låta en representant för användarna av Adblock Plus få en plats i kommittén.
“The AAC will take over management of the Acceptable Ads criteria and the rules for whitelisting that Adblock Plus, AdBlock, Adblock Browser and Crystal all abide by to offer users the ability to block unwanted ads while allowing through better, more respectful ones for those users who choose to view ads. While eyeo is facilitating the recruitment of the members constituting the initial AAC, the various member groups represented on the committee itself will seat future committees,” skriver Eyeo till Dagensanalys.se.
Här är gruppen som bestämmer vilka annonser som ska synas:
For-profit coalition
- Advertisers: Dell (seat)
- Ad-tech: Rocket Fuel Inc. (seat); Rakuten Marketing; Native Ads, Inc.; Sharethrough; The Media Trust; BuySellAds.com Inc.; Criteo; Look Listen; ZEDO; Bidio, Inc.; Instinctive, Inc.; Adtoma AB
- Advertising agencies: M&C Saatchi Mobile (seat); The Tombras Group; Saatchi & Saatchi; TLGG; Schaaf-PartnerCentric
- Publishers and content creators: Condé Nast (seat); Dennis Publishing; Local Media Consortium; TED Talks; Leaf Group
Expert coalition
- Creative agent: Jay Morgan (of J. Walter Thompson Worldwide)
- Researcher: Bloor Research International Ltd.
- User agent: UC Web (maker of UC Browser, a subsidiary of Alibaba)
User advocate coalition
- Digital rights organizations (x3):
- Fight for the Future
- [Open]
- [Open]
- User – Recruiting starts March 15.