Här är den första mätningen i virtuell verklighet

VR, eller virtuell verklighet, är något som flera stora jättar pushar fram på marknaden. Om marknaden får bestämma ska vi alla sitta med VR-brillor på oss, helst i år.
Men för att ha koll på vilka varumärken och produkter vi ser och använder behövs det mätningar. Därför har bolaget Isobar utvecklat vad de anser vara världens första mätning i VR.
Analysplattformen och mätningen har tagits fram tillsammans med MIT Media Lab och fångar upp beteenden i virtuell verklighet. Plattformen kommer att integreras med deras verktyg inom neuroscience, MindSight.
Syftet är att ge deras kunder en bättre förståelse för beteenden i den virtuella världen och fånga upp emotionell respons.
“Emotions provide the energy behind virtually every behaviour people engage in, every day of our lives. And emotions are tricky to measure. For VR to power anything, including commerce, we must measure in-the-moment emotion. Brands that invest in VR now can have precise and sensitive methods that measure stumbling blocks and successes without depending on self-reporting, language, cognitive effort, memory, or even users’ willingness to give an honest answer,” berättar Dave Meeker från Isobar.