Här är de varumärken som svenskarna är stolta att arbeta för

Vilka varumärken skulle svenskarna vara mest stolta över att arbeta för? YouGov BrandIndex lanserar topplistan för 2019 över de varumärken som har det bästa ryktet som arbetsgivare.

I YouGov BrandIndex mäts cirka 300 varumärken i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer där svenska allmänheten ger sin uppfattning om olika aspekter av varumärkena. En av parametrarna, omdöme, indikerar i vilken grad svenskar skulle vara stolta eller skämmas över att arbeta för ett varumärke.

Här är de varumärken som svenskarna är stolta att arbeta för

Volvo är fortfarande det varumärke som svenskarna skulle vara mest stolta över att jobba för och toppar BrandIndex-listan. Med en omdöme-poäng på 38,0 är Volvo överlägset i topp följt av IKEA med ett värde på 31,0 och Michelin med ett värde på 30,9.

I årets lista får Volvo sällskap av flera bilvarumärken så som Mercedes-Benz och BMW. Därutöver är globala techföretag väl representerad på listan så som Samsung, Spotify och Apple.

Västerbottenost är ett nytt varumärke på topp-10-listan.

McDonalds och Nordea är de varumärken som ökat mest

YouGov har även undersökt vilka varumärken som förbättrat sitt rykte senaste året.