Super Bowl är USA:s största TV-evenemang och reklamen som sänds under finalmatchen är några av de mest bevakade och pratade om på sociala medier. Inte minst bland alla tusentals som jobbar med marknadsföring och reklam – och som deltar i #adbowl.
Salesforce tittar årligen närmare på vad folk har att säga om Super Bowl-reklamen och sammanställer även vilka som är de mest populära annonsörerna på Twitter.
Det mest omnämnda annonsörerna på Twitter under Super Bowl i år var Donald Trump följt av Avocados from Mexico och de mest populära hashtaggarna var #superbowl, följt av #sbilv och #superbowllliv.
De fem mest delade loggorna världen över var från amerikanska fotbollsligan NFL, deltagarna San Francisco 49’ers och Kansas City Chiefs, följt av restaurangkedjan Hard Rock Café och sportmärket Nike.
Nedan och i det här blogginlägget hittar du mer information kring tittarnas beteende under Super Bowl.
De mest omnämna annonsörerna på Twitter i världen:
● Donald Trump (171,849 omnämningar, varav 75,6% positiva)
● Avocados from Mexico (69,090 omnämningar, varav 94,3% positiva)
● Google (32,069 omnämningar, varav 62,3% positiva)
● Olay (27,640 omnämningar, varav 95,8% positiva)
● Budweiser (16,527 omnämningar, varav 89,5% positiva)
De mest omnämnda annonsörerna på Twitter i EMEA:
● Donald Trump (2,739 omnämningar, varav 76,2% positiva)
● Google (989 omnämningar, varav 76,4% positiva)
● Michelob Ultra (584 omnämningar, varav 87,5% positiva)
● Budweiser (516 omnämningar, varav 89,1% positiva)
● Olay (401 omnämningar, varav 95,1% positiva)
Hashtags, nyckelord och bilder som fick mest uppmärksamhet under Super Bowl 2020:
På första plats #superbowl, följt av #sbilv, #superbowllliv, #chiefskingdom och #chiefs. De fem mest delade loggorna världen över var från amerikanska fotbollsligan NFL, deltagarna San Francisco 49’ers och Kansas City Chiefs, följt av restaurangkedjan Hard Rock Café och sportmärket Nike.