Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Här är byråerna som ska lyfta Facebook

Facebook har samlat en rad toppbyråer som ska lyfta alla deras varumärken.

Byråerna har valts ut för sin förmåga att ”bygga tidlösa varumärken”, men även tidigare utmärkelser och byråernas geografiska närvaro har påverkat.

Facebooks huvudkonto kommer att stanna med partnern Wieden + Kennedy. De kommer att fortsätta utveckla företagets globala varumärkesstrategi inom creative.

Publicisägda Leo Burnett har fått huvudansvaret för Facebooks separata meddelandeapp Messenger. Enligt Facebook kommer byråns strategiska styrkor och kreativa ledarskap vara de perfekta verktygen för att tackla Messengers problem kring integritet och interoperabilitet.

Kreativ byrå för Instagram blir Ogilvy. Det globala kontot kommer att drivas från kontoret i New York.

Facebooks andra meddelandeapp WhatsApp kommer drivas av byrån BBDO som är en del av Omnicom. Byrån är stark inom tillväxtmarknader som Indien och Brasilien där WhatsApp har en betydande marknadsandel.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.