Här är apparna svenskarna väljer under semestern

Hela åtta av tio svenskar använder någon app under semestern. De mest populära apparna är karttjänster och sociala medier. Samtidigt väljer 15 procent att inte använda någon app alls under semestern. Det visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Att använda appar är numera en del av vardagen för de flesta svenskar – och 80 procent av Sveriges resenärer väljer att använda appar även när de semestrar utomlands. Karttjänster, såsom populära Google Maps, är klart mest populärt (39 procent). Män tenderar i större utsträckning än kvinnor att använda karttjänster (44 procent jämfört med 34 procent).

Tickets Sifoundersökning visade att hälften av de svenska resenärerna tycker om att promenera för att upptäcka sitt resmål under en utlandssemester. Karttjänster som Google Maps är då ett perfekt verktyg för att på bättre sätt kunna upptäcka platsen de besöker, utan risken att gå vilse, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Bland de yngre resenärerna i åldern 18-30 år är det endast 5 procent som inte använder appar under resan. Som väntat stiger denna siffra med åldern. Bland resenärer i åldern 66-79 år är det 33 procent som inte använder appar på semestern.

Andra intressanta fakta är att Instagram är mer populär bland kvinnor (39 procent) än män (18 procent). Männen vill hellre lyssna på Spotify vilket 23 procent gör, jämfört med 14 procent av kvinnorna.

Spotify störst bland de yngre resenärerna

Vilken app som används skiljer sig även åt mellan åldersgrupperna. Av 18-30-åringarna använder 30 procent Spotify under semestern, vilket är klart mer än övriga åldersgrupper. Instagram är störst bland resenärer i åldern 31-40 (44 procent), medan Facebook är mest populärt bland 41-50-åringarna (46 procent). Bland de seniora resenärerna 66-79 år använder 45 procent Facebook vid den senaste utlandsresan, medan motsvarande siffra för 18-30-åringarna endast är 26 procent.

Här är apparna svenskarna väljer under semestern:

  1. Karttjänster, t.ex. Google Maps, 39 procent
  2. Facebook, 31 procent
  3. Väder-app, 30 procent
  4. Instagram, 23 procent
  5. Messenger, 19 procent
  6. Spotify, 15 procent
  7. WhatsApp, 10 procent
  8. Snapchat, 7 procent
  9. Netflix/HBO/annan film- eller serieapp, 6 procent
  10. LinkedIn, 1 procent
  11. Annan app än ovanstående, 8 procent
  12. Tveksam, vet ej, 5 procent
  13. Jag använder ingen app under semestern, 15 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval