Jurygrupperna till MarC Awards, undersökningsbranschens Oscarsgala, har valt ut tre nominerade i var och en av de åtta priskategorierna. Du hittar hela listan här!
MarC Awards är en gala där representanter från undersökningsbranschen samlas för att kora årets främsta prestationer. Tre jurygrupper med 6-8 personer i varje har gått igenom alla inkomna bidrag och valt ut de tre bästa i varje kategori. Du kan läsa hela motiveringen till varje nominering på SMIFs hemsida.
Vinnarna kommer att presenteras på galakvällen den 20/11. Du anmäler dig till eventet här!
Flest nomineringar får Ipsos, med inte mindre än fyra nomineringar och såväl Nepa som Sören Holmberg får vardera två nomineringar.
Alla nomineringar presenterades i en live-stream på SMIFs Facebooksida, och här ser du klippet. Du kan även läsa alla nominerade nedan.
Här är de nominerade:
Årets Nykomling
Odyssey
&frankly
Alexandra Sundberg, Indikator
Årets Undersökningsprojekt
Svenskarna & Internet, Internetstiftelsen (IIS)
Kundperspektiv på kombinerad mobilitet, Intermetra Business & Research Market Group
Vad tycker människorna som bor i Sveriges mest utsatta områden?, Mats Elzén och Liza Pettersson, Novus
Årets Köpare
Anders Forssten, Leos Lekland
Martin Düring, AMF
Clara Westman, Bonava
Årets Kvalitetsutvecklare
Nicklas Källebring, Ipsos
Lynxeye
Nepa
Årets Statushöjare
Politologerna
Lena Dahlström, Ipsos
Valforskningsprogrammet och SOM-institutet utvecklat av Sören Holmberg och vidareutvecklat av Henrik Ekengren Oskarsson
Årets Opinionsundersökare
Ipsos
Inizio
Demoskop
Branschgärningen Individ
Lena Gilchrist
Åke Wissing
Sören Holmberg
Branschgärningen Företag
Statisticon
Norstat
Nepa