För att få annonser godkända på sociala medier behöver varumärken veta vilket innehåll som är tillåtet och vad som är förbjudet. Vi har sammanställt en lista över vad som gäller i de vanligaste sociala kanalerna.
Ifall du vill lyckas med dina annonskampanjer bör du veta vilket typ av annonsinnehåll som inte tillåts och vilket innehåll som har vissa begränsningar. I stort sett allt förbjudet innehåll (förfalskade varor, illegala produkter och tjänster etc) och begränsat innehåll (politiska annonser, alkohol etc) följer liknande standard, men varje företag har sina egna regler.
För marknadsförare, som ofta snabbt måste komma igång med en annonskampanj, är det därför bra att ha koll på vilket typ av innehåll som automatiskt blockeras innan allt för mycket tid läggs ned på kampanjen.
För samtliga sociala kanaler finns det några standardregler som gäller. Det är förbjudet att marknadsföra:
- Förfalskade varor
- Tobak
- Illegala produkter eller tjänster
Annonskampanjer får inte heller innehålla varumärkes- eller upphovsrättsintrång eller använda vilseledande metoder. Begränsat innehåll – dvs annonser du kan köra, men med vissa begränsningar – varierar lite från plattform till plattform.
Följande lista ger dig som marknadsförare en allmän uppfattning och vad som gäller på de vanligaste sociala kanalerna.
Facebook och Instagram
Facebooks annonspolicy följer standardreglerna, dvs inga annonser för illegala produkter eller tjänster, inga tobaksprodukter eller annonser som berör vapen, ammunition eller sprängmedel. Det är även förbjudet med annonser för övervakningsutrustning och innehåll som inkluderar intrång i tredjepartsrättigheter (annonser som bryter mot upphovsrätt, varumärkesskydd etc.)
Företaget godkänner inte heller annonser som leder till en landningssida som inte fungerar. Det inkluderar även en landningssida där användare inte kan navigera bort på sidan. Facebook förbjuder också annonser som säljer kroppsdelar (!).
Begränsat innehåll innefattar:
- Datingtjänster
- Politiska annonser
- Kryptovalutor
- Spel och lotteri
- Onlineapotek
- Alkohol
- Dietprodukter
Facebooks fullständiga policy hittar du här.
Google och Youtube
Google har nyligen gjort ett försök att förenkla och standardisera sina policies för AdSense, AdMob och Ad Manager. Innehåll som är förbjudet på Google är:
- Förfalskade varor och produkter
- Farliga produkter eller tjänster
- Annonser som möjliggör oärligt beteende
- Opassande innehåll
Företagets lista med begränsat innehåll är mer omfattande och inkluderar:
- Vuxet innehåll
- Alkohol
- Upphovsrätt
- Spel och spelande
- Sjukvård och läkemedel
- Politiskt innehåll
- Finansiella tjänster
- Varumärken
- Juridiska krav (alla annonser måste följa lagar och förordningar på den plats där annonsen visas)
Google håller sin annonspolicy på hög nivå för det mesta, en taktik som ger dem större kontroll att besluta vad som gäller för varje enskilt fall.
Plattformen LinkedIn ägs av Microsoft, men har sin egen annonspolicy. Utöver den vanliga listan på otillåtet innehåll, har LinkedIn några intressanta tillskott. Bland annat tillåts inte annonser för nedladdningsbara ringsignaler eller ockult innehåll, exempelvis spådom, horoskop och drömtolkning, förutom när tonvikten ligger på nöjen snarare än seriös tolkning.
LinkedIn förbjuder även allt politiskt annonsinnehåll på plattformen. Annonserna får inte heller vara hatfulla, vulgära eller anspela på våld eller sex.
Företagets lista på begränsat innehåll omfattar:
- Alkohol
- Djurprodukter
- Datingtjänster
- Anhålla om bidrag
- Medicinska utrustning
- Kortfristiga lån och finansiella tjänster
Snapchat
Snapchats annonspolicy inkluderar de vanligaste förbjudna annonserna, men det finns även restriktioner som är anpassade efter Snapchat-användarnas unga ålder. Företaget förbjude till exempel annonser som uppmuntrar till “snapping” och körning eller annat farligt beteende.
Snapchat förbjuder även annonser som är tänkt att chockera användaren eller annonser för att installera appar från annat än officiella app store. Andra förbjudna annonser inkluderar:
- Kränkande innehåll
- Missledande innehåll
- Hatiskt eller diskriminerade innehåll
- Olämpligt innehåll
Företagets lista med begränsat innehåll innefattar:
- Dejtingtjänser
- Alkohol
- Speltjänster
- Underhållning
- Finansiella tjänster
- Läkemedel och hälsovård
- Politiska annonser
Många av restriktionerna för Snapchats begränsade innehåll är uppdelat efter land. Så om ditt företag annonser internationellt, se till att läs på exakt vad som gäller i landet där annonsen ska visas.
Twitters annonspolicy kanske är den som är absolut lättast att följa. De följer standardreglerna i branschen på vilka annonser som är förbjudna och vilka som är begränsade.
Det område där Twitter utmärker sig från övriga plattformar är att de förbjuder annonser som marknadsför skadliga produkter (malware) och har begränsningar för annonser som berör nedladdning av programvara.
Så, det var en kort sammanfattning vad som gäller på de vanligaste sociala kanalerna. Tänk bara på att företagen ständigt uppdaterar sina riktlinjer, så det gäller att du håller koll på vad som gäller just nu.