Har Amazon kommit på hur man når ut med annonser – eller blir det en flopp

Köp billigare Anroid-smartphones mot att få reklam på din låsskärm. Detta är vad E-handelsjätten Amazon nu tänker börja med för att öka mängden sålda varor på sin sajt och samtidigt nå ut med annonser och erbjudanden. Har man kommit på en framtidslösning – eller kommer detta att floppa?

Amazon gick ut med nyheten igår, och för närvarande så gäller dealen bara två enheter – de i Sverige kanske inte helt kända Motorola Moto G och BLU R1 HD. Tricket är enkelt – så kallade “prime”-medlemmar får en avsevärd prissänkning på dessa nya lurar mot att man får en låsskärm med konstanta annonsuppdateringar på.

Dessa annonser kommer också alltid att synas under dina övriga uppdateringar (om man får en uppdatering om ett nytt mail från Outlook så ser man en annons under). Det kommer inte heller alltid att vara Amazons annonser, utan även från andra företag. Vad som är mest avgörande är dock att även om man kan swipe:a bort annonsuppdateringarna, så kan man inte minska deras frekvens.

Prime_Exclusive_BLU_R1_HD_w_notifications.0

Som med så många andra operatörslåsta mobiler så får man även här en mängd amazon-appar förinstallerade – och de går inte att ta bort (annat än från startskärmen). Vidare så kommer Amazon att spara klick-data och köpdata baserat på användarnas interaktioner med annonserna, men man lovar att inga personliga data ska sparas.

Läs mer: MRC har publicerat den slutliga guiden för mobila visningar

Priset verkar variera också, rapporterar The Verge. För att vara en prime-medlem så måste man punda ut 99 dollar per år (drygt 700 kronor), så det måste tas med i beräkningen, men några av mobilerna kan vara prissänkta med så mycket som 50 procent.

Är detta en framgångsrik metod då? Kommer folk att lockas av det låga priset, eller kommer mängden förinstallerade appar och alltför frekventa annonser skrämma bort konsumenterna? Det är förstås för tidigt att svara på, men för många som inte har råd att köpa den nyaste smartphonen med inte vill behöva betala av en operatörslåst mobil i ett eller två år så kan detta ju faktiskt vara ett smart alternativ.

Kommer vi se detta i vårt Sverige?

Behöver du hjälp med att optimera din annonskampanj och hitta nya vägar att nå ut till konsumenterna? Klicka här.