Handlingsbara annonser – ett sätt att kombinera fysiska annonser (som skyltar eller tidningsannonser) med det digitala. Genom interaktiva lösningar så kan man inte bara få reda på om och hur konsumenterna tar till sig budskapet – man kan också få dem att söka upp mer information på egen hand. Allt som krävs är lite kreativitet.
Ett exempel som ges av MarketingTech är en så kallad billboard-annons för flygbolaget Brittish Airways. Skylten var strategiskt utplacerad under en av flygrutterna till en större flygplats. Genom att använda avancerad antennteknik så kunde man sedan ändra den digitala skyltens innehåll så att den gav information om vart ett passerande flygplan var på väg.
Vidare så uppmanade skylten också förbipasserande att gå in på en mobil webbsida för att få mer information om rutten för det just passerande flyget. Detta gav flygbolaget drygt 75 000 besökare – och blev inte bara en god annons, utan också ett bra sätt att mäta publikreaktionerna och annonsens räckvidd.
För det är ju annars just detta som är utmaningen för traditionell marknadsföring – mätningarna av gamla hederliga annonser. Detta är just vad handlingsbara annonser (Actionable ads) erbjuder – ett sätt att både få exponering och respons från konsumenterna.
Läs mer: Så har Starbucks lyckats förena Offline och Online
Man behöver inte gå så långt som exemplet ovan (som ju ändå kostar en peng), då man kan komma riktigt långt genom att ge rabattkoder som konsumenterna kan knappa in på sina mobiltelefoner. På detta sätt får man ju både webbplatsbesök och säljresultat på en och samma gång.
Datan som kommer från en sådan annonskampanj kan också vara väldigt värdefull – man kan ha unika koder för olika platser, till exempel, och på så sätt få reda på vart folk är mest benägna att ta sig tid för att titta på annonserna. Man kan också få data kring vilka tider på dygnet som konsumenterna gärna köper ens rabatterade produkter.
Handlingsbara annonser är alltså ännu ett bra sätt som kombinerar den moderna, ständigt uppkopplade världen (och den lilla dator många har i fickan) med den gamla, traditionella marknadsföringen.