Handla på Youtube med Shopping ads

Youtube vill bli en marknadsplats och lanserar därför ett nytt annonsformat – Shopping ads.

För inte länge sedan lanserade Youtube Cards som letar fram relaterad information till vad du tittar på inklusive produkter och tjänster. Efter det lanserades TrueView för e-handel som låter annonsörer med automatik skapa produktkort.

“While both of these features are great for making advertiser videos more shoppable, Shopping ads bring this functionality to all videos on YouTube,” skriver Youtube om sin senaste lansering.

Google-ägda Youtube jobbar stenhårt för att annonsörer inte bara ska bygga sina varumärken eller visa klassiska annonser i deras kanal. Youtube vill att annonsörer även ska börja sälja produkter och tjänster i samband med videovisningar.

När du tittar på en video och då ser en liten ikon i högra hörnet har videon kopplats samman med produkter eller tjänster. När du klickar på ikonen får du se relaterade kort, inklusive produkt- och tjänsteannonser. Klick på dessa tar dig direkt till annonsörens egna webbplats.

Youtube säger att de tänker köra på samma sätt med Shopping ads, fast med den auktionsmodell som de redan har idag på Sök. Targeting kommer baseras på innehåll och målgrupp vilket är den mest effektiva annonsmodellen idag. Annonsörer kommer bara att betala när konsumenten klickar sig hela vägen till annonsörens landningssida.