Han bluffade sig till förstaplatsen på TripAdvisor

Oobah Butler, skribent på tidningen Vice, lyckades med en bluff som tog skjulet han bor i till att bli Londons bästa restaurang på TripAdvisor. Genom fejkade omdömen, mystik och rent nonsens gick han på bara ett halvår från plats 18.149 till nummer 1. Det säger en hel del om hur internet fungerar idag.

Butler försörjde sig i yngre år med att skriva fejkade omdömen om restauranger för att de skulle stiga i rankingen på TripAdvisor. Han var då övertygad om att det enda som verkligen var på riktigt var den faktiska restaurangen. Men så började han fundera på om även den gick att fejka.

Med en kontantkortstelefon, en enkel hemsida, en meny bestående av “stämningar” (moods), närbilder på färgade tvättsvampar och rakskum, samt exklusivt tillträde genom förhandsbokning startade han “The Shed At Dulwich” i början av maj 2017.

Genom att få sina vänner att skriva fejkade omdömen steg han snabbt i rankingen och inom några veckor var han halvvägs till förstaplaceringen. Då började även telefonen ringa. Människor hade fått upp ögonen för den mysiga och exklusiva restaurangen i Londons utkant, och såväl mail som sms och telefonsamtal började ramla in från människor som ville boka bord.

Folk använde alla möjliga knep för att försöka övertala Butler att de skulle få plats, TV-chefer använde sin jobbmail, folk hänvisade till välgörenhet, och en 70-årsfest ville boka bord för nio personer fyra månader i förväg. Då var “restaurangen” på plats 1.456.

När de sedan kom under 200-strecket började företag skicka paket med gåvor baserat på den ungefärliga positionen, mediaföretag från hela världen hörde av sig och ville göra reportage, och kommunen hörde av sig och erbjöd nya lokaler i ett nytt bostadsområde som de höll på att utveckla. Saker började, enligt Butler, bli lite galna.

Den 1:a november, ganska precis sex månader efter att skjulet fått sin sida på TripAdvisor, var de på förstaplatsen, och Butler insåg att de nog faktiskt måste öppna restaurangen. De bjöd in människor slumpmässigt till en kväll i början av december. Han tog in en matintresserad vän som kock, och en annan kompis som servitris. Dessutom tog han in en DJ som skulle spela musik kombinerat med typiska restaurangljud, samt statister för att restaurangen skulle verka fullsatt.

Hur det gick på öppningskvällen kan du läsa i den artikel som Butler skrev på Vices hemsida.
Men det sätter ett obehagligt ljus på den värld vi idag lever i. Hur kan en restaurang som inte ens existerar komma först på en av världens största omdömessidor? Ingen hade ju faktiskt varit där! Enligt TripAdvisor upplever 93 % av användarna att omdömena stämmer mycket bra, och det vanligaste fusket är antingen journalister som vill testa om det går att fejka omdömen, eller restauranger som vill höja sin ranking. Att någon skulle fejka en hel restaurang menar dem är långt ifrån vanligt och därför blev det plötsligt möjligt.

Men det säger även en hel del om mänskligt psyke, vi vill ha det vi inte kan få. Genom en hemlig plats och enbart förhandsbokning blev folk som galna. När de väl nådde förstaplatsen syntes de i 89.000 sökningar per dag, och väldigt många ville testa “den hetaste restaurangen i London”. Det får mig att osökt ställa frågan hur mycket annat på internet som är fejkat? Källkritik i all ära, men hade det funnits något sätt att klura ut att det hela var en bluff?

Frågorna är många, men faktum kvarstår: Tro inte allt du läser på internet!