Den klassiska regeln säger att 20 procent av användarna står för 80 procent av innehållet, och så är fallet även på Facebook. Så vad händer när resten börjar tröttna på vad dessa tjugo procent skriver om? Jo, man tappar i daglig aktivitet.
Enligt en ny undersökning från Pew Research Center i juni månad har hela 42 procent av användarna börjat trappa ned på sin aktivitet på Facebook. Inte lika många inloggningar och inte lika länge aktiva på plattformen.
Men undersökningsresultet går lite stick i stäv med vad man fann under mars månad då 74 procent besökte Facebook dagligen och 51 procent flera gånger per dag. Så vad ska man egentligen tro på?
Den senaste undersökningen säger också att 26 procent tagit bort Facebook-appen från sina mobiler.
Facebook kommenterar till Dagensanalys.se: “The Pew study is based on self-reported data and doesn’t reflect our internal numbers.”
Med andra ord går siffrorna från Pew stick i stäv med Facebooks egna interna siffror och sina tidigare undersökningar. Vad vi behöver se är en mer oberoende undersökning från tredjepart.