När Apple snickrade ihop sin första iPhone klev vi in i en ny era. En vision om att bära med oss allt vi håller kärt i fickan blev helt plötsligt en verklighet. Nu handlar allt om mobile-first. Nästa stora steg i utvecklingen är Förstärkt Verklighet, som kommer att förändra allt.
Att skynda fram förändringar i större organisationer eller system är oerhört kostsamt och tidskrävande. Stora spelare som Samsung, Sony och LG försöker påskynda sina utvecklingsprocesser men är styrda av kultur, hierarki och börsvärde. Nästa era kommer att skapas av en uppstickare som skolats i en tid där mobiltelefoner är för alla, VR är nära och all kommunikation är digital.
Låt oss kalla Microsofts försök med Hololens för en Beta, som den där första mobilen med jätteantenn som man släpade omkring på. Men videon illustrerar på ett bra sätt vad som är Förstärkt Verklighet.
Allt pekar på en apparat som vi bär med oss. Som vi kan titta igenom och få en större värld än den vi redan har framför oss. En värld där annonsörer och marknadsförare måste lära sig återigen att anpassa sina budskap och fånga konsumenten uppmärksamhet. Förstärkt Verklighet, eller på engelska Augmented Reality, är framtiden i någon form. Alla satsningar på virtuell verklighet (VR) pekar åt det hållet, alla försök med diverse digitala glasögon leder oss mot målet. Även personliga assistenter som Siri, Echo eller Google Home pekar på att vi i någon form bär en apparat som skapar en förstärkt verklighet, både i bild och ljud.
Vi kommer att bombas av annonsbudskap och vi kommer att tröttna. Vi kanske till och med kallar det för reklamtrötthet i den förstärkta verkligheten, RFV. Organisationer som IAB kommer att skapa grupper av ‘experter’ som diskuterar hur annonsörer ska förhålla sig i den förstärkta verkligheten. Alla kommer att enas och konsumenten återigen trotsa – “stör mig inte i min förstärkta verklighet”. Men någon måste betala notan och det är återigen varumärken som Coca Cola, Red Bull, ICA och IKEA som står för den. Marknadsföring i den förstärkta verkligheten kommer att handla allt mer om influencers som guidar konsumenten, likt en bästa vän, och alltid är med i stora och små beslut.
Här är ännu ett klassiskt exempel på förstärkt verklighet. Bakom produktionen är hemlighetsfulla Magic Leap.
https://youtu.be/vZRFcGrrsyc
Vi vill vara nåbara hela tiden. Vi går som zombies på gatorna och stirrar ned i våra mobiler. Vi sitter bakom ratten i bilen och är en livsfara för alla runtomkring oss. Vi måste finnas där ute på nätet hela tiden, vara nåbara, kunna kommunicera och finnas. I eran Förstärkt Verklighet kan vi äntligen titta upp igen och vara en del av världen runt omkring oss, samtidigt som vi är uppkopplade. Världen kommer att bli så mycket bättre, så mycket mer intressant och fylld av ny information i enorma mängder. För att hålla koll på allt som händer runtomkring oss kommer personliga assistenter att bli allt viktigare. Du kommer att lämna över ditt liv till Echo, Siri, FB eller andra som redan idag vet mer om dina vanor än du säkert vet själv. Du har alltid kontroll men du väljer att lämna över den till företag som du litar på.
Snart är tiden mogen för en apparat som vi fäster framför ögonen. Eller varför inte som linser på ögonen. Trådlösa öronsnäckor som kopplar samman ljud med bild samt sladdlös laddning för att komma runt det eviga batteriproblemet. En apparat som är tunn, lätt och synlig. En ‘skärm’ som interagerar med alla andra skärmar och gör dem ännu bättre.
Vem kommer att bli först?
Blir det Magic Leap, Inde, Metagram, Layar eller någon annan av de hundratals företag som kämpar mot målet att ta oss in i den nya eran. Idag vet vi inte svaret på den frågan men det kommer att bli oerhört spännande att få vara med om den här utvecklingen.