Håll dig i toppen av sökresultaten med dessa tips

SEO – Search Engine Optimisation, alltså sökmotoroptimering är ständigt ett hett ämne för dem som vill hålla sig i toppen av Googles sökresultat. Enligt CIO.com så finns det några smarta tips för den som vill göra just detta – och i takt med att sökmotorjätten ändrat sina algoritmer och sättet man presenterar sökresultat så kan det vara extra viktigt.

Läs mer: Nu kan Google tala om för dig när någon pratar om dig på nätet

Man har låtit experten Eric Enge, VD på Stone Temple Consulting, presentera några tips;

  • Skapa engagemang – det är enligt Enge svårt att veta hur Google tittar på hur användare interagerar med en sidas innehåll, men man kan vara säker på att man har ett sätt för att mäta engagemang. Om din sida är beroende av att internetanvändarna stannar lite längre – se över innehållet.
  • Relevant innehåll – hela principen med en framgångsrik sökmotor är att den ska presentera oss relevanta sökresultat först. Det kan vara svårt, med den är värt att se över potentiella sökord och hur väl man svarar emot dem, även om “relevans” kan vara en glidande skala.
  • Kvalitativt innehåll – det låter självklart, men kräver ändå uppmärksamhet. Google kollar kvaliteten på flera sätt, och det handlar om grammatik, stavning, relevans i förhållande till söktermen (se ovan) och hur pass begripligt innehållet är. Innehållet bör också “stå ut”, men gärna hålla sig till ett ämne i taget. Långa innehåll har också en tendens att rankas högre.
  • Kvalitativa länkar – ju fler länkar som pekar mot dig sajt, desto högre upp kommer du i rankningen. Google räknar fortfarande med att de bättre, viktigare sidorna är de som får mest länkar mot sig, helt enkelt.
  • Rankbrain – detta är AI-teknologin som hjälper Google med att tolka sökningar; alltså när vi skriver fel eller inte riktigt vet vad vi ska skriva för att hitta rätt sida. Det verkar dock som om det är främst något som gäller för lite längre sökningar i form av fraser eller meningar – “longtail”-sökningar.
  • Fungerande teknik – det är ingen idé att satsa på någon av de ovanstående tipsen om din sida är full av buggar, duplicerat innehåll, taskiga länkar, kass navigering och liknande. Google vill maximera användarupplevelsen. Om du dessutom håller på med försäljning så måste du se över HTTPS-krypteringen, då Google är noga med säkerheten.

Således är det viktigt att tänka på användarupplevelsen, och vara medveten om att inget av ovanstående tips ensamt i sig är avgörande. Det handlar om en helhetssyn. Vidare så kan det också vara viktigt att påpeka att sociala medier, enligt Enge, inte längre är avgörande för SEO. Det är förstås viktigt för andra delar av din strategi, men kanske inte riktigt för sökmotorträffarna.

Om du vill bli bättre på att använda dig av nya metoder för din digitala annonskampanj så ska du klicka här.