Hälften av alla britter känner sig bombarderade med irrelevant reklam

Hälften av alla människor i Storbritannien känner sig bombarderade med irrelevant reklam, enligt researchföretaget CIM (The Chartered Institute of Marketing).
Enligt undersökningen erhåller 42% marknadsföring via sociala medier minst en gång per dag, och 36% säger att de får samtal minst en gång i veckan.
Men hälften av de som fått ta emot reklamen säger att det inte är relevant för dem. Det vanligaste är att få reklam kring en hobby eller intresse de inte har (61%), eller kampanjer och erbjudanden i områden de varken bor i eller besöker (35%).
Vidare visar undersökningen att mer än hälften (55%) tror att majoriteten av dessa företag/organisationer fått deras kontaktuppgifter utan deras samtycke.
Denna undersökning publiceras i samband med CIMs kampanj “Data Right” som syftar till att företag bör vara mer ansvarsfulla med hur de hanterar data.
“What’s most worrying about these results is that they are unsurprising,” säger Chris Daly,  CIMs chief executive. “In our interconnected, ‘always on’ world, being bombarded with irrelevant materials has become the expected or the norm.
“It’s not good enough and it’s eroding the trust between customers and businesses. We need to act now and this is why we are asking organisations to take the Data Right pledge, to commit to showing greater respect and accountability to their customers.”