GroupM nya plattform kombinerar all dess data till en tjänst

GroupM, som är en del av marknadsföringsjätten WPP, lanserar nu en ny tjänst med det något otympliga namnet [m]PLATFORM. Enligt företaget samlar man nu all sin data, analysresultat och digitala tjänster i denna plattform – för att skapa annonsindustrins “mest kraftulla samling”.

Utöver GroupM’s egna dataforskare och IT-folk så tar man även in kunniga människor från Xaxis, som är WPP’s publik- och targeting-avdelning.

Läs mer: Analytiker – en strategisk funktion eller en excelsekreterare

Datan ska komma från källor som Kantar och Wunderman, förutom andra samarbetspartners och från GroupM’s tidigare samarbeten. Den som använder den nya plattformen med det knasiga namnet ska även använda egen data om man har sådan.

GroupM vill att [m]PLATFORM ska bidra till att skapa “de mest heltäckande konsumentprofilerna” för ett företags riktade annonsering. Man ska kunna täcka in de flesta demografiska områden (köpdata, geografisk data, beteendedata och liknande).

Detta visar tydligt på den tendens inom marknadsföring vi skrivit om tidigare, att analys och datamätning blivit allt populärare bland företag och annonsörer. Om GroupM lyckas bli störst av alla är förstås en annan femma.