Greta Thunberg visade nyss styrkan med sociala medier

16-åriga Greta Thunberg behöver inte längre någon introduktion. Det hon gör världen över, med hjälp av sociala medier och streaming video är gigantiskt.

Nyss samlade hon, genom sitt initiativ, över 4 miljoner demonstranter världen över som vill förändra hur vi vill behandlar vår planet.

Att hon nyligen stod och pratade med Obama eller berättade för kongressen i USA vad de borde göra är småsaker i jämförelse med den gigantiska folkrörelse som den här svenska skoltjejen lyckats mobilisera.

Inget av det här hade varit möjligt, på så kort tid. Sociala medier är något vi lärt oss att gilla, hata och missförstå. För Greta Thunberg är sociala medier ett medfött val eftersom hon själv har aldrig varit med om något annat. Att använda sociala medier för att kommunicera och mobilisera är något helt givet. Här har vi äldre mycket att lära av den yngre generationen.

Budskapet är enkelt – rädda planeten – och kanalen är sociala medier.