Två tredjedelar av TV-tittarna kollar mobilen under reklampausen, och onlinereklam är 150 procent mer effektiv, enligt en ny studie från Googleägda YouTube. Den digitala videojätten vill visa världen att onlinevideo på deras plattform inte bara kan utmana traditionell TV-reklam, utan faktiskt besegra den.
Man har intervjuat 6300 vuxna människor och undersökt deras vanor kring videotittande. Studien, utförd av Google och Ipsos Connect, konsterade bland annat att;
- 92 procent av YouTube-tittarna kollade videos via mobilen, även när de är hemma
- Två av tre tittare kollade på sin mobil under reklamen – så uppmärksamheten mot TV:s annonser minskar
- Köplusten (“purchase intent”) var 150 procent större för YouTubes TruView-annonser jämfört med TV-annonserna
- 25 procent av dem som ser på “tuben” via sin TV gör det för att dela med sig av en video med sina vänner
Detta är några av resultaten, som ni också kan spana in i infografen (från Google) nedan. Att mediejätten är så sugen på att bevisa YouTubes inflytande inom annonsvärlden är inte konstigt.
Läs mer: Nielsenstudie: YouTube och linjär-TV hjälper varandra
Vi har tidigare skrivit om hur man i allt större grad vill få en del av TV-reklamens pengar, och få annonsörerna att prioritera digital video före tradtionell linjär-TV. Och om man får tro dessa siffror så verkar det onekligen en god idé att åtminstone satsa på fler plattformar än bara televisionen – i synnerhet om man ska nå de unga vuxna.