Google kommer inom kort låta marknadsförare nå konsumenter på Youtube och i Google sök med hjälp av konsumenternas e-postadresser.
Det är när konsumenter använder Google Sök, Gmail eller Youtube som Google tänker bli mer effektiv i att verkligen nå rätt med marknadsbudskap. För att åstadkomma detta tänker de använda konsumentens e-postadress.
Med e-postadressen kan marknadsförare verkligen nå rätt konsumenter, både existerande kunder och potentiella prospekts, eftersom Google kan följa konsumenten i hela nätverket.
När exempelvis en konsument lämnar ifrån sig sin e-postadress till en klädkedja, när hen köper nya byxor i deras butik, kan butiken ladda upp e-postadressen till Google. Med e-postadressen kan butiken sedan nå konsumenten med budskap om nya kläder när konsumenten besöker Google sök eller Youtube, om hen loggat in på Gmail.
Marknadsförare kan även hitta tvillingmålgrupper som uppvisar ett liknande beteende som i ovan exempel i Googles verktyg “Similiar Audiences”.
“With Customer Match, your brand is right there, with the right message, at the moment your customer is most receptive,” skriver Google på sin blogg.