Googles nya Bumper Machine skapar automatiskt 6-sekunders klipp

För att hjälpa annonsörer att få ut fler klipp från en video har Google utvecklat en Bumper Machine.

Med hjälp av maskininlärning kan verktyget identifiera intressanta delar ifrån ett klipp som är 90 sekunder eller kortare och skapa flera 6-sekunders bumper-annonser som sedan kan användas i en annonskampanj.

Youtubes 6-sekunders annonser som är unskippable har visat sig vara framgångsrika för att driva på varumärkeskännedom och ad recall. En av studierna genomfördes för två år sedan och då kunde man se 70 procent ökning med hjälp av så kallade ‘bumper campaigns’. Nio av tio kampanjer ledde till ökad ad recall med ett lyft om 30 procent i snitt.

Tanken är att Googles egna Bumper Machine ska göra det enklare för annonsörer att ta längre videoklipp och från dem skapa flera bumper-annonser. Verktyget kan helt automatiskt identifiera loggor, ansikten, rörelser för att skapa 6-sekunders klippen.

Här är ett exempel från GrubHub som tog ett 13-sekunders klipp och gjorde om det med Bumper Machine.

Originalet:

6-sekundersklippet: