Chrome rapporterar sig ha fördubblat antalet aktiva användare av webbläsaren för mobila plattformar under det senaste året, från 400 miljoner till hela 800 miljoner. Nu tänker man behålla användarna med kreativa offlinelösningar.
Siffran gäller både för operativsystemen iOS och Android, då Google inte vill dela på siffrorna. Ett rimligt antagande är dock att majoriteten av de flera hundra miljonerna användare är “androider”.
Läs mer: Google använder ett tillägg i Chrome för att samla in data
Google fortsätter att dra nytta av sitt enorma användarantal, och är intresserade av nya online- och offlinelösningar. Företaget följer noga webbutvecklare som bygger nya funktioner som stärker möjligheterna för webbaserade tjänster att stärka relationen med sina besökare.
Sådana kreativa lösningar siktar främst på att integrera ny teknik med webbsajter, och Google spår att dessa kommer förändra användarnas förväntningar på onlinesidors innehåll. Man tror att det är på just webben, och inte främst i apparna, som den största utvecklingen kommer äga rum i framtiden.
Sådana nya funktioner kan sidor som använder sig av skriptat offlineinnehåll, så kallade “service workers”. Google rapporterar sig redan ha noterat 2.2 miljarder sidladdningar från tjänster som använder sig av dessa lösningar.
“Progressive web apps” – så kallar Google den nya webbutvecklingen, och av Googles egen marknadsföring att döma så är det dessa som ska staka ut framtidens utveckling av deras nu så framgångsrika mobila webbläsare.