Googles miljardsatsning på journalistik

”Digital News Initiative” – så heter sökmotorjätten Googles nya miljardsatsning, vars syfte är att förbättra relationen med den europeiska medieindustrin.

Målet är att olika digitala journalistiska projekt i Europa ska få dela på 166 miljoner amerikanska dollar – ca. 1, 4 miljarder kronor – under kommande tre år.

Google säger sig inte ha några krav på delägarskap i de valda projekten, och utöver att förbättra företagets relation med medieindustrin så är satsningen tänkt som ett stöd för utveckling och innovation inom den digitala journalistiken.

Google har delat upp finansieringen i tre kategorier, där små ”prototyp-projekt” kan få upp till 46 000 kronor.

Något större projekt kan få upp till 2,8 miljoner kronor, och den tredje kategorin kan få finansiering av projekt som kräver mer än dessa 2,8 miljoner. Kravet för dessa större satsningar är dock att de inte bekostar mer än 70 procent av kostnaden med Googles pengar.

Sista ansökningsdag är den 4 december, och enbart europeiska företag får ansöka.

Källa: Dagensmedia.se