Sökmotorjätten Google har nyligen köpt upp Eyefluence, ett teknologiföretag som sysslar med så kallad ”eye-tracking”-teknologi. Företagets teknologi kan användas i bland annat VR-produkter.
Affären blev officiell under veckan, bland annat via blogginlägg på Google där en av Googles chefer, Michelle Hodgen skriver att företagen ”tillsammans ska fortsätta att förbättra ögon-interaktionsteknologin för att ta mänsklighetens potential och empati till en ännu högre nivå”.
Eyefluence grundades år 2013 av entreprenörerna Jim Marggraff och David Stiehr, och är baserat i Kalifornien, USA. Företaget består till stor del av en mängd experter och ingenjörer inom just eye-tracking.
Det främsta användningsområdet för Eyefluence produkter är tänkt att vara olika integrerade lösningar för VR-headsets, så det blir spännande att se om detta köp leder till fler intressanta Google-produkter inom VR (något man satsat på under senare tid).
Läs mer: Googles AI-visioner är här – spana in Googles nya produkttrailers