Google har nyligen släppt sitt finansiella resultat för kvartalet och siffrorna förvånar marknaden.
Marknaden förväntade Google att tjäna USD 6, 70 per aktie och istället lyckades Google med att ta hem USD 6,99 per aktie vilket gjorde att Googles aktie ökade med 11 procent och landade på USD 599,91.
Totala omsättningen för Google USD 14,27 miljarder för kvartalet vilket är en sjukt hög siffra för att vara ett internetbaserat företag. Trots den dåliga intäktsutvecklingen Google haft senaste månaderna lyckades de ändå trolla fram intäkter i rätt tid.
Googles CFO Ruth Porat kommenterade resultatet “Our strong Q2 results reflect continued growth across the breadth of our products, most notably core search, where mobile stood out, as well as YouTube and programmatic advertising. We are focused every day on developing big new opportunities across a wide range of businesses. We will do so with great care regarding resource allocation.”
Googles intäkter ökade med 11 procent jämfört samma period föregående år. Den totala vinsten uppkom till USD 4,82 miljarder. Efter kvartalet har företaget USD 69,7 miljarder i kontanter och tillgånger.
De tre lärdomarna vi kan ta med oss från Googles resultat är:
1. Trots Facebook starka framsteg inom Video så är Youtube fortfarande den starkaste kanalen både vad det gäller användare och annonsörer.
2. Annonsintäkterna för vanliga listningar på Google fortsätter att dala men mobila sökningar ökar så pass mycket att det väger över tappet.
3. Googles strategi att förse marknaden med hyperlokala sökningar har fungerat. Inte bara kan du nu se sökningar baserat på var du befinner dig någonstans utan du kan även agera genom köp eller intresseförfrågningar. Google är på väg att ta över katalogaffären från företag som Eniro och Hitta.se. Varje tredje hyperlokal sökning leder till köp eller besök i butik, enligt Google.