Googles Ad-blocker kommer inom sex månader

För bara en månad sedan kom rykten om att Google höll på att utveckla sin egen reklamblockerare. Nu har Google gått ut med en ”heads upp” till sina publicister så de kan vara redo när reklamblockeraren lanseras, om bara sex månader.
Kampen mellan reklamblockerare och annonsörer har pågått länge. Men att Google nu, tillsammans med Coalition for Better Ads faktiskt lanserar sin egen reklamblockerare är ganska enastående.
Fram till nu har Google valt att inte kommentera ryktena om att de jobbar med en egen reklamblockerare, men i och med att de nu gått ut till sina publicister och varnat dem om vad som kommer hända om sex månader, så är det nu att betrakta som ett faktum. Inför lanseringen kommer de lansera verktyget ”Ad experience report” som kommer hjälpa publicister att uppmärksamma annonser som bryter mot riktlinjerna och därför kommer att blockeras.
Läs även: Google börjar konkurrera med Adblock – tar fram egen reklamblockerare
Reklamblockeraren kommer att implementeras i webbläsaren Chrome och aktiveras automatiskt på såväl desktop som mobiler. Med tanke på att Chrome är världens mest använda webbläsare med 54 % av den globala marknaden så kommer detta ha stor inverkan på annonser.
Frågan är också om det kommer ha stor inverkan på Adblock Plus och deras räckvidd. Adblock Plus meddelade nyligen att hela 40 % av amerikanerna har använt en reklamblockerare den senaste månaden. Motsvarande siffra för mobiler är 15 %, en siffra som dock är betydligt högre i Asien.
Trots att Google kommer få ta emot en hel del kritik kommer många användare att få bättre upplevelser när de surfar runt på internet. Sannolikt kommer det här även att driva utvecklingen mot mer relevanta och personaliserade annonser. En utveckling som vi redan idag börjat se hända över hela världen.