Google vill också konkurrera med betaltjänster

Samsung och Apple har båda sina Pay-tjänster, och Google vill så klart inte hamna på efterkälken. Därför skapar de nu sin egen betaltjänst, Pay with Google, som samlar ihop alla de kort du har i ett gemensamt gränssnitt.
Pay with Google utgår från de kort du redan har registrerade på bland annat Playbutiken, YouTube och på Android Pay. Genom att koppla ihop dessa i ett befintligt gränssnitt hoppas Google kunna göra det enkelt för såväl användare som e-butiker att komma igång med den nya tjänsten.
Google samarbetar med flera olika leverantörer av betaltjänster på nätet, exempelvis PayPal’s Braintree, Stripe, WorldPay, Groupe Paysafe, Vantiv och Adyen. Fler leverantörer är på väg, eftersom e-handlaren måste plugga in Googles API för att kunna ta betalt. När väl APIn är på plats kan användaren enkelt välja något av de kort de har registrerade, uppgifterna, tillsammans med adressuppgifter, skickas sedan till e-handlaren som sköter resten.
Google uppger att de inte tar något betalt för transaktionen, något som ytterligare kan boosta användningen av tjänsten. Att snabbt få stor spridning är nämligen kritiskt eftersom övriga betalningsmöjligheter ligger långt fram och att ta marknadsandelar kan bli en tuff uppgift för Google.
Läs även: Idag lanseras Apple Pay i Sverige
De startar däremot med full fart och redan vid lanseringen fanns ett 15-tal företag på listan över de som tillhandahåller Pay with Google, däribland Wish, Instacart, Dice och Gametime. Inom kort kommer även företag som AirBnb, Boxed och Hotel Tonight och många fler att ansluta meddelar Google.
När Pay with Google kommer till Sverige är ännu oklart, men med tanke på hur många som redan har ett betalkort registrerat på någon av Googles plattformar borde det inte vara långt borta. I nuläget finns betalningslösningen bara till Chrome, men även det kommer inom kort att expanderas till flera webbläsare.