Välkommen till Dagens Analys!

Google vill bli som Adblock

På Googles event för publicister i tisdags fick de naturligtvis frågan om sin nya reklamblockerare i Chrome. Sridhar Ramaswamy svarade då att ”Vi måste få kontroll på hela problemet”, vilket är mer eller mindre precis det som Adblock gjort under många år.
Det är lite ironiskt att Google vill lösa ”problemet” med reklamblockerare genom att själva blockera reklam. Skillnaden menar Google är att de gör det baserat på riktlinjerna från Coalition for better ads, den organisation som Google själva var med och grundade. Adblocks reklamblockerare är dock baserad på tuffare riktlinjer, och blockerar därför mer reklam än vad Chrome kommer att göra.
Det verkliga problemet är ju att reklam anses vara störande, och lösningen som många användare sett är att installera en reklamblockerare. Istället för att då se till att det skapas bättre reklam, har många aktörer försöka förbjuda annonsblockerare, något som inte gett önskade resultat. Antalet nedladdningar av reklamblockerare fortsätter helt enkelt bara att öka, så något annat måste göras. Enligt Ramaswamy är en egen reklamblockerare i Chrome därför ”det ultimata reservalternativet”.
När Chrome därför skapar en egen reklamblockerare vill de göra samma sak som Adblock vill, att bara annonser som inte upplevs som störande får visas. Det innebär bland annat pop-ups, videos som startar automatiskt med ljudet igång, samt annonser som laddas allt för långsamt. Ramaswamy menar att han hoppas att Chrome kommer göra annan reklamblockering överflödig, i synnerhet på mobilen.
Google kommer även att skicka rapporter till publicisterna om vilka annonser som blockerats i webbläsaren, samt inkludera screenshots på annonser som ”kan komma att irritera användarna”. Google vill helt enkelt inte längre sitta i passagerarsätet, utan själva ta över rodret för vilka annonser som får och inte får visas på nätet. Frågan är om användarna kommer acceptera Googles standard för vilka annonser som får visas, eller om Google missbedömt användarnas vilja att se ”bra annonser”.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.