Studie visar att konsumenter tar hellre köpråd från Google än från influencers som Kardashians.
Det här går stick i stäv med marknadssatsningar som görs på just influencers idag då studien säger att marknadsförare bör lägga mer pengar på Google istället.
Enligt studien anser 49 procent att Google påverkar deras köpbeslut mer än någon influencer. Google slog till och med rekommendationer från vänner och familj.
Search is really convenient. It’s all pervasive, it’s available at any time on any device; laptop, desktop, mobile phones, iPad, and voice-activated devices. And I think it’s linked in to the fact that as consumers, we’re actually shopping around a lot more as well. Search really empowers us to do those comparisons really, really quickly, much more quickly than we would have in the past, kommenterar Shane McClelland som står bakom studien för företaget Salmat.
Också recensioner har seglat upp som en påverkande faktor.
Online reviews came in at number five on the list of influences of purchase decisions. So, I think the reason search has gone up to number one is partly because people are also looking at reviews as part of that process, fortsätter McClelland.
Enligt studien är Google med oss hela vägen in i butiken där hela 57 procent Google när de väl står framför produkten på hyllan. Där gör man prisjämförelser och jämför de olika varianterna av produktkategorin man är intresserad av.
Trots att influencers tjänar enorma pengar idag på att stoltsera med produkter på sin kanaler var det bara 5 procent i studien som svarade att de genomfört ett köp pågrund av en influencer.
Men nu ska vi inte sopa influencers under mattan för de är viktiga ambassadörer som kan snabbat skapa kännedom om ett varumärke. Men för själva köpet är de inte lika viktiga som många tror. Kanske blir det skillnad nu när Instagram lanserar funktionen Instagram Checkout för då kan man köpa produkten direkt från influencerns egna kanal.
Här är Shane McClelland tips till alla marknadsförare:
Encourage customers to leave a review if they’re happy with the service or the products that they’ve purchased. And invest in the right channels to actually connect with customers or prospective customers. Understand the data that you have on hand, to make sure that the way you’re communicating with your customers is providing some sort of benefit.
Källa: Sydney Morning Herald