När du söker via en sökmotor på nätet kommer det ofrånkomligen upp annonser relaterade till din sökning. Dessa sökannonser utgör biljontals reklamkronor, och där väntas Google ta ännu större marknadsandelar.
Redan idag har Google över 75% av sökannonsmarknaden, en verksamhet som totalt omsätter över 32 miljarder dollar per år. Inom tre år väntas denna marknadsandel ha vuxit till över 80%, helt på bekostnad av Microsoft, Yahoo, Yelp och AOL.
Det finns två andra sökmotorer som visar tendenser på att öka under samma period. IAC från idag 0,9% till 1,3% år 2019 och Amazon från idag 1,9% till 2,2% år 2019. Det är alltså mycket små ökningar som prognosen från eMarketer visar på, medan Microsoft, Yahoo, Yelp och AOL beräknas tappa totalt 5% av sina marknadsandelar.
Uppsidan är dock att prognosen visar på att samtliga ökar i rena pengar, mycket tack vare att reklambudgetarna förväntas stadigt öka framöver. Frågan är om det är en förväntan som går att lita på. Annonsörer kämpar för att få ut så mycket som möjligt ur varje krona, och allt fler kräver garantier och kvantifierbara resultat av sina annonser. Något som på sikt kan göra att mängden pengar som spenderas minskar, medan resultatet förbättras. Idag handlar det kanske mindre om att synas, och mer om att bli sedd, en liten men viktig skillnad när vi pratar viewability och att komma ihåg annonser. För i slutänden är det ändå resultatet som räknas.