Google väljer comScore för att säkra annonserna

Som vi alla läst har Google hamnat i blåsväder efter att annonser från kända varumärken hamnat i klipp med extremistiskt innehåll. För att lösa sitt problem har man nu anlitat mätföretaget comScore. Man kommer även ta bort annonser från kanaler som har färre än 10.000 visningar.
Redan idag har flera kända varumärken valt att lämna Google och då Youtube som annonsplattform för sina kampanjer. Google som nu känner trycket av att få tillbaka annonsörerna har letat efter en partner som kan hjälpa dem att verifiera att annonserna hamnar rätt. Valet föll på comScore som erbjuder en lösning med Campaign Essentials (vCE®).
ComScore har utvecklat en “brand safety engine” som då ska kunna identifiera olämpligt innehåll som visas i samband med annonser.
“Monitoring online content for brand safety is a complex challenge, particularly in an environment that has the vast scale and growth of YouTube. We’re delighted to see Google taking further action to monitor and increase brand safety, and appreciate its vote of confidence in selecting comScore to be part of this initiative,” förklarar Dan Hess, executive vice-president of products på comScore.
Förutom att hoppa i säng med comScore tänker Youtube helt ta bort annonser på kanaler som har färre än 10.000 visningar. På så sätt vill man filtrerar bort åtminstone en del av Youtubes enorma arkiv. Läs mer om det här.