Google uppdaterar sin algoritm med högre krav för sajter inom YMYL

För sajter som verkar inom YMYL har EAT blivit superviktigt att ha kolla på. Flera sajter har nämligen tappat avsevärt med trafik över natten, efter att Google uppdaterade sin algoritm.

EAT som står för “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” är en del av Googles algoritm som hjälper söktjänsten att ranka sajter baserat på hur kunniga de är inom ett område.

YMYL står för “Your Money or Your Life” alltså sajter som verkar inom områden som pengafrågor, mediciner, hälsa eller annat som kan påverka en människas liv avsevärt. För dessa sajter har nu EAT en enorm betydelse då Google verkar ha prioriterat EAT inom segmentet YMYL. Hänger du med?

Om du idag har en lånetjänst på nätet där du också ger ekonomisk rådgivning kan det vara så att du nu puttats ned i din Google rank om du inte har stark EAT. För att få stark EAT måste du ha inkommande länkar från andra med stark EAT, positiva reviews, låg bounce-rate, jobba med erkända experter och mer. Om en användare klagar på att din rådgivning ledde till personlig konkurs så kommer din sajt att rasa på Googles SERP (söklista).

Om du har en sajt inom segmentet YMYL och är osäker på om in EAT är okej ska du läsa den här sidan som förklarar det mest. Om du vill ha ännu mer koll ska du gräva dig ned i det här forumet som diskuterar frågan i detalj.