Att jobba i realtid och med programmatic är något vi förknippar med onlineannonser och inte med vanliga reklamskyltar på gatan. Nu tänker Google ändra på allt genom att använda elektroniska reklamskyltar som är kopplade till DoubleClicks nätverk.
När du sitter hemma och surfar ser du annonser på nätet. Nu kan samma annons visas på gatan genom Googles annonsnätverk DoubleClick.
På Londons gator testar nu Google möjligheten att köpa reklamskyltar med programmatic – en automatiserad process via DoubleClick. Om testerna i London går bra lär vi nog få se Google köpa upp utrymme runt om i världen.
Tanken bakom Googles experiment i London är att visa de mest relevanta annonserna på reklamskyltarna baserat på tiden på dygnet och platsen. Om den förbipasserande konsumenten inte är rätt för annonsen ska inte heller Google visa den.
Den stora grejen blir senare att koppla ihop reklamskyltar på gatan med exponeringarna online och ge konsumenter en sömlös annonsupplevelse både på stan och framför datorn.