Google snabbar på mobilsidor ytterligare

Google lanserade för några år sedan Accelerated Mobile Pages (AMP) som ett sätt att komprimera sidor för att de ska laddas snabbare i mobilen. Nu satsar de på e-handelssajter och lanserar AMP-kodning för tre nya annonsformat.
AMP är ett samarbetsprojekt som Google driver, och allt fler sajter ingår nu i AMP-nätverket. Under utvecklarkonferensen I/O meddelade Google att de nu har över 2 miljarder sidor på 900.000 olika domäner som hanteras genom AMP. Dessa sidor laddar dubbelt så snabbt via Google Search, tack vare algoritmerna.
Nu lanserar Google tre nya annonseringsformat som kan hanteras av AMP:

  • Carousel, där en annonsplats kan byta bild i en förbestämd sekvens.
  • Video Parallax, där en filmsekvens kan minskas och följa med när användaren scrollar på sidan.
  • Lightbox där olika annonser kan visas på samma relativa position, men ändras i takt med scrollning (se animationen nedan)


I tidigare versioner hade liknande annonser inte kunnat användas, och hade därför inte synts. De nya formaten gör det därför möjligt att nå användarna med annonser som känns moderna, trots att de inte gör sidan långsammare.
Just annonser på mobilsidor är det stora problemet med laddningshastighet. Inte bara är annonser ofta tunga, utan till dem sitter även en hel del kod avsedd att följa användaren och lagra information om vad användaren gör. Resultatet har blivit att allt fler använder sig av reklamblockerare, något som Google givetvis vill undvika.
Samtidigt vill Google ta sig närmare e-handeln, och expanderar framför allt AMP-sidorna på E-bay, en av världens största e-handelssajter. För ett år sedan AMP-anpassade E-bay ca 15 miljoner av deras sidor, men nu tar de klivet och anpassar många fler miljoner sidor. Bland annat kommer alla produktsidor med fokus på varumärkesnamn att anpassas, och även ”interest”-sidorna kommer anpassas för att snabbare kunna ge användarna relevanta rekommendationer.
Utöver E-bay håller flera andra e-handelssajter på att AMP-anpassa sina mobilsidor. Några av dessa är europeiska Zalando, indiska Myntra samt kinesiska AliExpress.
Eftersom e-handelssajter ofta har mycket bilder, rekommendationer och annan tung grafik är det tacksamt att flera av de stora sajterna nu aktivt agerar för att snabba på laddningen på mobiler. Samtidigt är frågan hur stor inverkan det kommer att ha i framtiden, då många av dessa sajter har egna appar som ofta är både snabbare och smidigare än att shoppa genom webbläsaren.
Studier har dessutom visat att i shoppingsammanhang börjar allt fler kunder söka direkt på e-handelssajten istället för att söka via Google. Det är givetvis inget som Google gillar, och de kämpar därför för att få vara kvar vid bordet och ha ett inflytande över användarnas sökningar, samt vilka annonser de får se. Att knyta allt fler sajter till sitt AMP-nätverk är såklart ett effektivt sätt att se till att de blir oumbärliga, och att de fortsätter få vara med i att driva utvecklingen kring framtidens mobil- och internetanvändning.