Kanske ordet “smyger” är hårt men Google Assistant berättar inte när den rekommenderar en tjänst, produkt eller företag som också är annonsör.
Och hur ska Google göra det med miljontals annonsörer?
När du frågar Assistant om hjälp att hitta ett företag som kan tvätta dina fönster är det sannolikt att företaget som rekommenderas också har köpt Adwords och/eller annonser i Googles annonsnätverk. Speciellt om det rekommenderade företaget också ingår i Googles databas av godkända leverantörer, en del av Google Guarantee.
Såklart att Google vill rekommendera företag som de vet har en hög servicenivå eller produkter med bra reviews, men det är ändå dold sponsring.
Google tar med andra ord en jättedel av hela produkt- och tjänstemarknaden när allt fler användare vänder sig till Google Assistant för rekommendationer.
Hur det här ska hanteras när det väl blir en märkbar andel av sökningarna som görs via Google Assistant får vi se. Kanske behövs det att EU återigen stämmer Google för att hämma konkurrensen. Fast kommer Google bry sig när det bara handlar om någon procent av deras omsättning?
Fler frågor än svar idag. Vi får tillsammans hålla koll på utvecklingen.
För marknadsförare som vill sko sig finns det allt fler möjligheter. Se till att produkter och tjänster ingår i Google Guarantee. Optimera sidor för röstsök och spendera i Googles annonsnätverk. Möjligheterna är enorma när Assistant rekommenderar din produkt, tjänst eller företag.