Google inför möjligheten att blocka annonser från specifika sidor och inte från en hel domän, samtidigt skapas ett nytt ”Policy Center” för att ge publicister möjlighet att bemöta blockeringen.
Googles AdSense kunde tidigare bara blockera reklam från en hel domän, något som gjorde att det tog tid innan en blockering infördes, och det var svårt för publicisten att veta vad som var fel. Men mot bakgrund av den senaste tidens kritik mot att reklam syns i ofördelaktiga sammanhang på exempelvis YouTube uppdaterar nu Google sin verktygslåda för att skydda såväl annonsörer som publicister.
Läs även: Allt fler lämnar YouTube och Google
Den nya funktionen gör det möjligt för Google att stoppa reklam från bara en viss sida på en publicists domän. Det kan ske till följd av det innehåll som publicerats där, eller till följd av exempelvis ett kommentarsfält som fyllts med hatmeddelanden. Funktionen ligger även i linje med Googles ”Hate Speech Policy” som uppdaterades för bara några veckor sedan. Scott Spencer, director of product management, sustainable ads på Google säger i ett uttalande att den nya tekniken gör det möjligt att agera både snabbare och mer precist mot sidor som bryter mot deras policy.
Samtidigt införs nya funktioner för publicister i vad Google kallar ett ”Policy Center”. När en sida blockeras får publicisten ett mail som meddelar att en viss sida bryter mot AdSense Policyn. Inne i Policy Center kan publicisten sedan se vilken sida som blockerats, varför den blockerats samt vilket datum blockeringen infördes. Dessutom kan publicisten få tips på vad som kan göras för att lösa problemet och begära en omprövning av sidan. Omprövningen beräknas ta mindre än en vecka, till skillnad från tidigare när hela domänen var tvungen att gås igenom.
De nya funktionerna innebär framför allt två stora skillnader för annonsörer:
- Genom att det kommer gå snabbare för Google att upptäcka om en sida bryter mot policyn och blockera den minskar tiden som en annons kommer synas i fel sammanhang.
- Annonser kommer fortsätta synas på sidor som inte bryter mot policyn, även om andra sidor på domänen blockerats. Det tryggar annonsens spridning och synlighet utan att varumärket utsätts för risker.
Det måste erkännas att Google har agerat snabbt i frågan. Det är mindre än två månad sedan många företag meddelade att de fryser eller lämnar YouTube eftersom deras annonser riskerade att synas i fel sammanhang. På denna relativt korta tid har Google lyckats ändra sin policy samt införa nya verktyg för att bättre kunna hantera liknande problem. För en så stor organisation är det en imponerande prestation. För även om det finns ekonomiska muskler så kan det ta tid att fatta den typen av stora beslut utan att riskera att agera förhastat och skapa problem på andra ställen i verksamheten.
Nu återstår att se om Google och YouTube kan återskapa förtroendet hon annonsörerna, men i ärlighetens namn är alternativen inte så många med tanke på den dominerande position som Google har på annonsmarknaden.