AMP är i stort sett Googles svar på Facebooks Instant Articles, och är alltså ett funktion som gör laddningstiderna för artiklar i mobilen kortare. I takt med att användningen av AMP bland utgivarna växer, så ökar också intresset för fler annonser – så nu tänker Google utöka sitt utbud med tre nya annonstyper, inklusive några som kanske inte är så kul för användarna…
De tre nya annonstyperna är (och nu får man ursäkta de engelska namnen): Sticky Ads, Flying Carpet Ads och AMP Ads.
AMP Ads är nästan idealiska för mobilen – precis som AMP självt så är de skrivna med samma HTML-kod och addar snabbt och effektivt.
Sticky Ads är de annonser som vi brukar se i nedre eller övre kanten på skärmen, och är kan inte sägas störa scrollandet alltför mycket.
Däremot så kan det hända med annonstypen som kallas Flying Carpet – en annons form som “kidnappar” mobilskärmen ett tag, och ersätter artikeltexten med en annons som man måste scrolla förbi. Många upplever denna annonsform som störande.
Det är förståeligt att Google vill locka till sig fler annonsörer med tanke på att AMP hittils ändå är i startstadiet (enligt vissa utgivare står AMP för bara 4 % av läsningarna), och i synnerhet AMP-annonserna kan ju tas emot väl av användarna.
Men att satsa på stora, störande annonser mitt i läsningen (som dessutom riskerar att sakta ner laddningstiden?) kan riskera att fler vänder sig till reklamblockerare. Och det vore väl dumt?
Behöver du hjälp med annonsering på internet? Klicka här.