Google rullar ut Exchange Bidding för att kontra header bidding

Google rullar nu ut Exchange Bidding världen över, som kan användas av alla användare av DoubleClick for Publishers (DFP). Här finns matnyttig information om du vill lära dig vad det hela handlar om och hur du går tillväga för att använda Exchange Bidding.

Utrullningen är ett motdrag till framgångarna för header bidding på marknaden. Google vill helt enkelt komma ikapp med sin egna annonsaffär.

Exchange Bidding ska göra det möjligt för publicister att tjäna mer på deras display-annonser genom att låta flera exchanges få buda tillsammans – alltså som header bidding.

Förutom att lansera Exchange Bidding har Google även listat en hel del leverantörer som nu är godkända – Aerserv, Comet, Index Exchange, Mobfox, OpenX, RhythmOne, Rubicon Project, Smaato och Sovrn.

“Exchange Bidding customers can now generate reports across several new dimensions including demand channel, exchange partner, yield group or advertiser on a per-impression level. Additionally, we have added Exchange Bidding data to the DFP Data Transfer report to give publishers full transparency into every bid on every auction. With these new insights, publishers can make smarter and faster decisions to ensure they’re getting the greatest value from every impression,” skriver Google.

Här finns det instruktioner om hur det hela fungerar i detalj och här kan du läsa mer från Google.