Google rekryterar Twitters dataexpert

Google har just anställt en av Twitters nyckelperson, nämligen deras dataanalytiker Simon Rogers. Lyssna här när han berättar som sitt jobb som “datajournalist”.

Att data har blivit allt viktigare för företag är ett faktum och när en konkurrent i branschen tar din bästa dataanalytiker vet du att det blir tungt, mycket tungt att ersätta hen.

Lyssna på denna intervju med Simon Rogers. Om hans roll som datajournalist.

Simon gjorde några coola saker med data under sin tid på Twitter. Bland annat skapade han grafer och interaktiv grafik som visade trender utifrån enorma mängder Twitter-data. Hans presentationer blev så populära att Twitter gjorde dem publika. Simons specialtet blev under sin tid på Twitter att omvandla högar med data till intuitiva presentationer som alla kunde ta del av. Det är en talang som få har.

twitter_data_simon_rogers2

Simon var också med och skapade Reverb, som är ett verktyg för att skapa dessa intuitiva and interaktiva graferna som Twitter byggde delar av sin kommunikation kring. Han även skapade kartor för att visa effekten av händelser som #JeSuisCharlie.

Det ska bli spännande vad Google ska göra med Simon Rogers. Hoppas han får spänna sina vingar och flaxa fritt.