Google vill visa att de förstår problemen med dagens annonsering – vilda västern – och vad det gäller data och integritet. Därför utvecklar man nu flera tjänster som ska bland annat verifiera annonser, trafik och skapa “fair value” för annonsörer i Googles nätverk och på Youtube.
För det första kommer man att skapa system för Brand Safety. Ett problem som bland annat uppdagats på Youtube där varumärken blivit exponerade i icke önskvärda kanaler. Bland annat har man rekryterat över 10.000 granskare som manuellt går igenom kanaler och annonser. Förutom det har man även öppnat upp för tredjepartsgranskning och anpassningar till standarder från bland annat JICWEBS (i England och Irland).
För det andra kommer man att jobba med att verifiera annonsleveranser. Exponeringar ska ha setts av faktiska konsumenter och inte botar.
För det tredje tänker Google jobba för att annonsörer ska få “fair value” för sina kampanjer.
För att åstadkomma allt detta öppnar Google upp för fler tredjepartsmätningar. Google använder idag 30 standarder från Media Ratings Council (MRC) och tänker nu lägga till ytterligare 40 standarder. Några tas fram i samarbete med Integral Ad Science, Moat och DoubleVerify.
Vad det gäller Youtube ska Google öppna upp för Nielsen att mäta Youtube i fler länder. Hela 13 nya länder ska läggas till listan.
För att kunna jämföra Yotube med TV har man också initierat ett samarbete med tyska mätorganisationen AGF. Planen är att jobba med fler liknande organisationer i andra länder. Däribland svenska MMS som har pågående samtal med Google om att påbörja ett samarbete med Google och Youtube i Sverige.
Tråkigt att det ska behövas skandaler, fejktrafik och mer för Google att vakna. Men nu verkar uppstädningen vara i full gång. Hoppas bara man inte stannar där utan även fortsätter att utveckla sina tjänster.