Google har länge haft en stor lucka i sitt utbud av annonsformat: Nativeannonser. Detta rättas nu till och Google erbjuder inte mindre än tre olika typer av native annonsformat för alla publicister som använder AdSense.
Att nativeannonser har bättre genomslagskraft och är mer uppskattade av konsumenterna än andra annonsformat är känt sedan länge. Därför är det förvånande att Google, ett av världens största företag på annonsmarknaden, inte tagit klivet över till nativeannonser förrän nu.
Men nu får AdSense ett välbehövligt ansiktslyft med inte mindre än tre nya typer av nativeannonsformat. Dessa är ”in-feed” annonser, ”in-article” annonser och matchat innehåll. Alla tre format kan anpassas efter publicistens sida så de smälter in och de kan själva välja om de vill erbjuda något eller alla dessa tre format på sin sida.
Matched content är en vidareutveckling av Googles rekommendationsprodukt där publicisterna kunde rekommendera sitt eget material. Denna öppnas nu upp för andra annonser och blir därmed en mer flexibel annonsyta som syns längst ner efter en artikel.
Vad in-feed och in-article annonserna innebär talar för sig själva, men tanken är att publicisterna enklare ska kunna erbjuda möjligheter till nativeannonsering på sin sida.
Google vill givetvis även försöka konkurrera med nativeannonsplattformen Sharethrough, som många publicister använder sig av vid sidan av Google AdSense. Genom att nu erbjuda även nativeannonser hoppas Google kunna minska Sharethroughs inflytande och locka fler publicister till att bli köpare av fler av produkter i Googles verktygslåda.