De stora jättarna – Facebook och Google – har länge konkurrerat om de mobila användarnas uppmärksamhet. Nu ökar de istället sitt samarbete, denna gång kring profilsökningar. Resultat av mobila googlingar på Facebookprofiler leder nu automatiskt till Facebookappen.
Läs mer: Facebook och Google samarbetar
Sökmotorjätten kan inte samla information från andra företags mobila appar, där trots allt majoriteten av användarna spenderar sin skärmtid. Detta gäller i synnerhet Facebook, och därför kan det ökade samarbetet ses som en form av seger för Google som nu kan få i alla fall en liten bit av kakan.
Funktionen fungerar för närvarande endast på Androidsystem och utesluter privat information på Facebook. Samarbetet kan ses som att Facebook – som själva försöker förbättra sina sökfunktioner – ser en ökad vinst i att samarbeta med Google, i hopp om att driva fler användare till deras egen app.
Frågan kvarstår förstås, om detta ökade samarbete mellan de två stora namnen på internet kan innebära ett ökat delande av gemensam användardata?