Ny statistik avslöjar att Google och Facebook totalt dominerar den digitala annonsmarknaden. Hela 72 procent av alla annonsintäkter strömmar igenom bolagen. Det är bara i Kina som de två giganterna inte fått lika mycket genomslag, ännu.
Vad som gör Google och Facebook unika är att de lyckats med konststycket att få ambassadörer på över hälften av alla stor-annonsörer. På företag som exempelvis Johnson & Johnson är det team av arbetare som dedikerat jobbar med Facebook och Google som annonskanal. Tillsammans med jättarna samlas de för att diskutera sina marknadsstrategier, ta del av nya innovationer, lära sig om hur de ska nå sina målgrupper och mycket mer. Google och Facebook behöver inte längre missionera sin affär. Istället behöver de bara öppna sina portar till alla annonsörer som står på kö för att få vara med. Snacka om att ha lyckats med sin affär.
Live är gött för Google och Facebook som dominerar på nätet. Inte bara har de 72 procent av annonsmarknaden utan äger också stora delar av infrastrukturen som bär budskapen mellan annonsörer och konsumenter. Både Facebook och Google försöker hela tiden bredda sin marknad genom att exempelvis lansera sin annonsaffär till fysiska butiker, gratis internet, kopplingar till TV och nya enheter.
Jakten på nya marknadsandelar fortsätter för jättarna och till sin hjälp har de faktiskt stor-annonsörerna som eggar på. Det är som att vi inte klarar av mer än två giganter på samma gång. Som en naturlig polarisering mot mitten där just dessa två sitter och häckar. Visst kan vi läsa om Snapchats framfarter men det är få som orkar arbeta med alla tre samtidigt.
> Här är en mycket intressant artikel som diskuterar ämnet vidare