Google nu större trafikkälla för medierna än Facebook

Facebook skickade 25 procent mindre trafik samtidigt som Google ökade trafiken till medierna med 17 procent.
Bakom kartläggningen finner vi företaget Parse.ly.
Först handlade det bara om Google sen kom Facebook och ändrade allt, men efter fix med algoritmer och bättre mobilsidor har Google vänt på förhållandet igen och nu åter största trafikkällan.
Under 2017 är Google återigen den största trafikkällan för medier och ser till att sidvisningarna är i topp.
Siffrorna kommer från Parse.ly som i sin tur samlar in data från 2.500 publicister som använder deras tjänst för att analysera sin trafik. Publicister inkluderar Wall Street Journal, Time Inc., Mashable och Huffington Post. Enligt datan skickade Facebook 40 procent av trafiken till dem i början av året. Under året har trafiken från Facebook droppat till 26 procent samtidigt som Google ökat från 34 till 44 procent, skriver Recode.
Bakom förändringen är flera faktorer, som Google AMP vilken skickar mer trafik än Facebook Instant Articles.
– Facebooks senaste förändringar för nyhetsflödet – där man prioriterar vänner över nyheter.
– Facebook Instant Articles har tappat fart och skickar inte längre lika mycket trafik.
– Fler publicister publicerar direkt på Facebook så det behövs inga länkar på samma sätt som tidigare.
– Google AMP (Accelerated Mobile Pages) har ökat markant och var ett riktigt smart drag av Google. Nyheter som bygger på AMP hamnar högre upp i sökningar.