Google har lanserat en brygga mellan vårt beteende online och vad vi gör offline i Google Now. Om du har sökt efter en produkt och du går förbi en affär som har den produkten kommer Google Now informera dig om att du nu är i närheten av det du sökt efter.
“You’ve been looking for the perfect pair of hiking boots online, but haven’t gotten around to pulling the trigger. Starting today, if you’re out and about and near a store that carries those boots, you might see a Google Now card showing you the product and price to remind you that you wanted them. Now all you have to do is pop into the store and check if they’re in stock!”, skriver Google i sin blogg. Se en bild längre ned i artikeln som visar hur det ser ut.
Allt blir mer och mer integrerat och det märks.
Just nu befinner jag mig på Mallorca för att delta i IronMan 70.3. Väl här nere har jag fått en infektion i en tand. Efter att ha sök på Google efter en tandläkare bestämde jag mig för att gå dit. Google Maps var då redan uppdaterad med min sökning och visade den adress jag var intresserad av, utan att jag själv sökt fram informationen. Kartan hade lagrats lokalt så allt jag behövde göra var att följa kartanvisningarna, som även fungerade offline.
Google smarta tjänster börjar bli så smarta att det känns lite skrämmande. Att de nu även ska koppa ihop produkter jag är intresserad av med affärer som har dem, känns både intressant och samtidigt som att jag är övervakad.
Även Facebook jobbar med att lansera en liknande tjänst tillsammans med företagen Datalogix, Acxiom och Epsilon.