Google AMP älskas av användare men ifrågasätts av bland andra publicister. Nu vill Google locka med ett alternativ.
Google AMP står för Google accelerated mobile pages.
Med Google AMP laddas sidorna i mobilen på sekunden. Det är ett initiativ som Google drog igång för att förbättra användarupplevelsen samtidigt som kunde slå klorna i innehållet. Sidor som använder AMP fick bättre ranking och sidor som struntade i AMP föll nedåt på listan.
Baserat på sina lärdomar från AMP tänker nu Google försöker applicera sina teknik på hela webben.
För publicister handlar återigen om att anpassa sig till Google och för att inte få sämre sökresultat. Men för att locka eller krydda lite så lovar Google att publicister ska få synas i Top Stories på Googles mobila söksidor.
“Based on what we learned from AMP, we now feel ready to take the next step and work to support more instant-loading content not based on AMP technology in areas of Google Search designed for this, like the Top Stories carousel. This content will need to follow a set of future web standards and meet a set of objective performance and user experience criteria to be eligible,” skriver AMP-ansvarig Malte Ubl.
Tekniken handlar om att paketera ihop sidor så att de laddas snabbare hos slutanvändaren.
“AMP, in many ways, is a hack on top of the web that uses a smart combination of modern web technologies, iframes, a stripped-down set of markup and proxies to speed up pages. Now, with new standards like Web Packaging (you can think of it as a ZIP file for web content), Feature Policy (so developers can turn certain browser features on and off at will), Paint Timing and others, developers have tools to speed up their sites even more,” skriver Techcrunch.
Bara sidor som använder teknikerna kommer att få synas i Top Stories karusellen, men det kan vara värt då den ses av nästan alla internetanvändare.
Om du vill nu ta nästa steg och lära dig mer om detta ska du läsa den här artikeln och den här.