Flera stora annonsörer, bland annat Brittiska regeringen, har slutat annonsera på bland annat YouTube efter att deras annonser visats i samband med klipp som förespråkar terrorism. Nu lovar Google bättring.
Det var i slutet av förra veckan som det uppdagades att annonser från stora mediebyråer, samt även Brittiska regeringen, synts i samband med filmklipp från extremister som bland annat förespråkar terrorism. Google försöker nu desperat reparera misstaget och lovar att annonsörer inom kort kommer ha större inflytande över var deras annonser syns meddelar Wall Street Journal. Googles löfte rör inte bara YouTube, utan alla platser där Google har annonsplatser.
Frågan om kontroll över var annonser syns är inte ny, och bland annat har Facebook fått en del kritik i frågan. I samband med deras nyligen lanserade ”mitt-i-video” annonser verkar det finnas lite koppling mellan videoinnehåll och annonsinnehåll.
Läs även: Så funkar Facebooks ”mitt-i-video”-annonser
Allt fler annonsörer ställer nu krav på att deras annonser ska synas i relevanta sammanhang, något som även användarna efterfrågar. Så att Google nu tar ett större ansvar är nog inte bara en fråga om att koppla ihop regeringar och extremister, utan om att faktiskt ge såväl annonsörer som användare en bättre upplevelse och i slutänden bättre resultat av annonser.