Googles I/O konferens bjöd på många intressanta nyheter, men mest uppmärksamhet fick Google Lens, som enligt många är det första verkligt praktiska användningsområdet av AI för kommersiellt bruk.
AI har varit på allas läppar en tid nu, men vad är egentligen nyttan för konsumenterna? Att företag kan använda Watson, Einstein, Alexa med flera för att hantera stora datamängder är en sak. Men att ha möjligheten att fråga telefonen om saker är egentligen inget mer intelligent än en vanlig sökfunktion med ett röstinterface.
Google Lens är dock en av de första riktigt praktiska användningsområdena, där telefonens kamera kan kopplas till en AI. Det gör det möjligt att exempelvis rikta kameran mot en restaurang och få upp info och rekommendationer, fota en blomma och få reda på dess namn samt om den är giftig, eller låta telefonen tolka ett krångligt wifi-lösenord och automatiskt logga in dig.
Google Lens är i första hand kopplad till Google Photos och Google Assistant. Genom att analysera foton i Photos lär sig AI:n känna igen såväl människor som text, symboler, växter, djur med mera. Tanken är sedan att hjälpa användaren genom att kommunicera genom bilder.
Med tanke på den stora boomen vi sett i kommunikation i bilder mellan människor de senaste åren (Instagram och Snapchat för att nämna två), så kan detta komma att bli ett välanvänt verktyg för många. Till skillnad från ett röstinterface kan Lens förhoppningsvis dessutom leverera svar som är lite mer lätta att ta till sig än en uppläst lista på sökresultat.
Ytterligare en fördel med att satsa mer på AI är att mycket av processen ligger utanför den enhet du använder. Det betyder att så länge din uppkoppling är bra så är du mindre beroende av att din telefon klarar av att hantera stora mängder data. På sikt kan det innebär att våra telefoner kommer ha mindre lagringskapacitet och bättre uppkoppling, något som även kan komma att påverka designen. Vi ser redan hur allt mer teknik börjar krypa in i andra enheter, glasögon, telefoner, ringar, chipimplantat etc. Att telefonen då skulle fungera mer som en kommunikationshubb är inte en osannolik utveckling. Där passar dessutom Googles satsning på AI First mycket väl in.