Det har under hösten skrivits mycket om Facebooks massiva felmätningar, något som nyligen slutat i att man låter MRC (Media Rating Council) göra en oberoende granskning av deras mätningar. Nu tar konkurrenten Google efter – och ska bevisa att deras mätningar också stämmer.
Google har öppnat upp videoplattformen YouTubes annonsinnehåll, och annonsköptjänsterna AdWords och DoubleClick Manager för MRC. Därmed ska organisationen kunna gå igenom sådant som viewability och hur länge annonsen har visats.
Läs mer: Facebook vill få tillbaka annonsörernas förtroende – betala bara för visade videoklipp
Genomgången kommer även att inbegripa Googles tre företag som gör deras tredjepartsmätningar, Moat, DoubleVerify och Integral Ad Science. Alla dessa kommer få sina mätmetoder granskade.
Google skriver i ett blogginlägg att denna granskning ska erkänna att Google håller sig till riktlinjerna uppsatta av själva MRC och branschorganisationen IAB.
Detta drag ska ses inte bara som en konsekvens av turbulensen runt Google, utan även den kritik och krav på transparens kring mätningarna som kommit från marknadsförare för just själva Google. Många vill veta om deras pengar används väl av sökmotorjätten, som tillsammans med Facebook dominerar annonsmarknaden online.